הרבה שאלו אותי בימים האחרונים, מה זה אומר שמחיר הנפט הוא 0, או שלילי. אז הנה ההסבר הכי קצר שיכולתי לנפק, ונתחיל רגע בשוק החוזים העתידיים, ומה זה בכלל.
1. יש כל מני סוגי נפט גולמי: נפט כבד, נפט קל, נפט בעל תכולת גופרית גבוהה יותר ופחות, וכו'. אחד הסוגים העיקריים שמהווים בנצ'מרק לסחר של נפט גולמי בעולם הוא WTI או West Texas Intermediate. (שני הסוגים האחרים הם Brent ו- Dubai Crude, אבל נעזוב את זה כרגע).
2. איך סוחרים בנפט? אחת האפשרויות היא באמצעות חוזים עתידיים שנסחרים בבורסות בעולם. בחוזים העתידיים של ה- WTI יש ממש מסירה פיזית של הסחורה (בחוזים מסוג Brent ההתחשבנות היא כספית ולא באמצעות מסירה פיזית).
3. ברגע שחוזה WTI פוקע, כמות הנפט שהייתה נקובה בו, מומרת לסחורה פיזית אותה מקבל הרוכש לשימוש, או שהנפט מגיע לנקודת איחסון גדולה בארה"ב בעיירה Cushing באוקלהומה. לקראת תאריך הפקיעה מסתיים המסחר, ואתמול הסתיים המסחר בחוזה העתידי של מאי.
4. ביום הפקיעה יש שלוש אפשרויות: א. לתת לחוזה לפקוע ולקבל את הנפט באוקלהומה; ב. למכור את החוזה לפני הפקיעה; ג. "לגלגל" את החוזה לחודש הבא על ידי מכירתו ורכישת החוזה לחודש הבא.
עכשיו בואו נעצור רגע ונסתכל על שוק הנפט נוכח הקורונה. הרבה תעשיות הקפיאו פעילות והתחבורה צומצמה דרמטית, כך שמאז תחילת מרץ ירד הביקוש העולמי לנפט בכ- 30%. אבל היצע הנפט עוד המשיך לגדול למשך מספר שבועות (בארה"ב בחודשים פברואר-מרץ תפוקת הנפט הגיע לשיא), ואפילו קיצוץ התפוקה ההיסטורי שהגיע לאחר מכן בהובלת סעודיה, רוסיה וארה״ב לא היה מהיר מספיק ורחב מספיק. המשמעות היא מאוד פשוטה: צניחה בביקוש ועודף של היצע. העודפים האלה של ההיצע בסוף מגיעים לאנשהו, ובארה"ב הם זרמו, בין היתר, בהמוניהם לעיירה הקטנה הזאת באוקלהומה (פחות מ-10,000תושבים), שלמרות יכולת האיחסון הגדולה שלה התחילה להתמלא, והודיעה שבעוד שבועיים לא יהיה לה יותר מקום.
אז מה קרה אתמול ושלשום? סוחרים מכרו באופן נואש את החוזים שברשותם לחודש מאי, שהמסחר בהם הסתיים אתמול – רק שמישהו ייקח מהם את ההתחייבות לקבל את הסחורה שתימסר פיזית בעוד מספר ימים.
בשורה התחתונה, לסוחרים רבים בשוק החוזים העתידיים אין רצון או יכולת להתעסק בשינוע, אחסון וטיפול בסחורה הפיזית, בייחוד בתקופה בה קיימת בעיה במציאת מקום לאחסון נפט. לכן האפשרות היחידה שעמדה בפניהם היתה לשלם למישהו אפילו 40 דולר רק כדי שייקח אותה ויתעסק עם זה בעצמו.
בקיצור, חברים, זה אירוע קיצון בקנה מידה היסטורי שמעולם לא קרה עד היום. אחת מתופעות הלוואי של משבר הקורונה. אי אפשר להסיק ממנו מסקנות אמיתיות לגבי הטווח המעט רחוק יותר. ראיתי שיש כאלו שמדברים על כך שמחיר הנפט בעולם הוא 0, אבל זה רחוק מלהיות מדויק. מחירי הנפט בעולם נמוכים מאוד כרגע, הברנט למשל נסחר סביב 20 דולר לחבית, החוזים ליוני על ה- WTI הגיעו כבר ל-11 דולר (מחשש לסיטאוציה דומה כפי שהייתה במאי; החוזים ליולי עומדים על 20 דולר) – אך המחיר הוא לא 0.
מקווה שהבנתם את ההסבר. ומי ששרד עד עכשיו יקבל בונוס הסבר איך זה קשור למשק האנרגיה הישראלי. מבטיח לכתוב על זה בפוסטים הבאים.