לאחרונה שאלו אותי כמה אנשים מה זה ״קרן העושר״ שאנשים מדברים עליה, אז סיכמתי לכם פה את שבעת הדברים שהכי חשוב לדעת עליה:

  1. קרן העושר הוא הכינוי הנפוץ ל"קרן לאזרחי ישראל" שצפויה לקום בשנת 2021, וזאת מכוח חוק קרן לאזרחי ישראל שחוקק בכנסת בשנת 2014. חוק הקרן חוקק בהמשך להחלטה על היטל שישינסקי (חוק מיסוי רווחי נפט – 2011) שקבע שכבת מיסוי נוספת על רווחי הגז, בנוסף לתמלוגים ולמס חברות רגיל. כדי שהכסף הנוסף הזה לא ייבלע בתוך התקציב השוטף, נקבע כי תוקם קרן אליה יוזרמו כספים שהתקבלו מההיטל למטרות "חברתיות כלכליות”. ניהול כספי הקרן צפוי להתבצע על ידי בנק ישראל.
  2. במצגת שהציג נגיד בנק ישראל לשעבר, סטנלי פישר, לוועדת המדע של הכנסת (בדיונים לקראת חקיקת החוק – קיץ 2013) הסביר פישר את הסיבות להקמת הקרן:
    א. "צדק בין דורי” – או במילים אחרות, שלא ישתמשו באופן שוטף בכל רווחי הגז, וחלקם יעבור הלאה לדורות הבאים;
    ב. מניעת ייסוף חד של השקל שעלול להביא ל"מחלה ההולנדית”;
    ג. "כרית ביטחון" – שהיא בעצם אופציה להלוואות במקרי קיצון, כשדרוש הרבה כסף שמדינה תזדקק לו במקרה חירום.
  3. האם כל הכנסות המדינה מהגז הטבעי צריכות להכנס לקרן? לא. הכנסות המדינה משתי שכבות המיסוי הנוספות (תמלוגים ומס חברות\יחידים) מופנות אל תקציב האוצר ולא ייכנסו לקרן. בהערכה גסה ניתן לומר שכ- 55% מהכנסות המדינה ממיסוי הגז הכולל יוזרמו לקרן.
  4. מדוע הקרן תחל לפעול רק בשנת 2021? הרי מאגר תמר החל לפעול עוד בשנת 2013. אבל זה לא מפתיע וגם לא חדש.
    על פי הוראות חוק הקרן, הקרן תחל לפעול לאחר שהכנסות המדינה מהיטל שישינסקי למיליארד ש"ח. בינתיים, הכנסות המדינה הכוללות מרווחי הגז הגיעו ל-11-12 מיליארד שקל, אבל ההכנסות מהיטל שישנסקי נאמדות במספר מאות מיליוני ש"ח, שהתקבלו מפרויקט ים-תטיס. היטל שישינסקי מפרויקט תמר צפוי להתחיל לפעול במהלך השנה הזו, ובשנה הבאה היקף גביית ההיטל הכולל יעמוד על מעל מיליארד ש"ח והקרן תחל לפעול.
  5. כאשר בודקים את תחזיות השותפות בתמר, עוד מדוחות שנת 2013 (אז החלה הפקת הגז מהמאגר), מגלים כי עוד אז התחזית הייתה כי ההיטל "ייכנס לפעולה” רק בשנת 2020. זה בדיוק מה שקרה, ממש אחד לאחד. במצגת המקורית של פרופ' פישר מ- 2013, הוצגה הערכה של בנק ישראל כי ההיטל יחל לפעול בשנת כבר בשנת 2017. הסיבות האפשרויות לתחזית האגרסיבית דאז הן שהיא התבססה על תחזית קצב מכירות גבוה יותר של גז טבעי, ובמחירים גבוהים יותר. בתחזיות של תמר, כאמור, חזו את ההכנסות העתידיות בצורה יותר נכונה.
  6. הקרן צפויה לצבור גם כספים מהיטל שישינסקי של ועדת שישינסקי 2 – בוועדה הזו דובר על היטל דומה על משאבי טבע אחרים שהם לא גז טבעי. לא ארחיב את הנושא, כי אני פחות מכיר אותו.
  7. בשורה התחתונה – כשמסתכלים על התמונה הכוללת – היא כלל לא השתנתה. חלקה של המדינה ברווחי הגז הוא 60% בממוצע לפרוייקט ובמהלך העשור קצב הכנסות המדינה עשוי להגיע לכמיליארד ש"ח בחודש. להרחבה ראו פוסט שכתבתי בנושא – https://did.li/y7YHw

אם אתם שואלים אותי, כל הדיון שהיה עד כה לגבי הקרן הוא שגוי. הקרן תחל כאמור לפעול בסוף השנה הנוכחית, והנושא שצריכים לדבר עליו הוא למה צריך לייעד את כספי הקרן. מה זה אומר, מטרות חברתיות כלכליות? זו הגדרה רחבה שצריך להתחיל להגדיר אותה בצורה מדויקת. לדעתי, השיח על רווחי הגז צריך להתמקד בימים אלה לגבי ייעוד הקרן. לא קטנוניות על העבר וטחינת מים לגבי דברים שעתידם כבר נקבע. הכסף הזה יכול להיות יעיל מאוד, ברכה למשק הישראלי, ולשרת את כולנו.

פורסם במקור בפייסבוק:
https://www.facebook.com/100009072943675/posts/2461542197491521/?d=n