בואו נדבר רגע על אמת בפרסום.
מכל מחוללי הפחדים ואחרי כל הכותרות וכל הצעקנים, מה באמת הקשר בין הפעלת הלפיד באסדת לוויתן לאיכות הסביבה?

כבר אמרתי לכם בפוסט קודם (https://www.facebook.com/photo?fbid=2557843844528022&set=a.1414031005575984) שהלפיד הוא בדיוק הפוך ממה שטוענים שהוא – הפעלתו מונעת פליטת חומרים לאוויר, ובמקום להיפלט – הם נשרפים ומתנדפים. למעשה, הלפיד הוא אמצעי בטיחות.

אז אני מציע לעשות דבר מאוד פשוט: להסתכל שנייה על הנתונים.

לקחתי את שלושת האירועים הכי דרמטיים וגדולים בהם הופעל הלפיד הגדול באסדה ונראה מהחוף. זה קרה ב-31 במאי, ב-23 במאי, וב-11 בפברואר.

תביטו בגרף שמתאר את ריכוז הבנזן שנמדד בתחנות הניטור על החוף מול האסדה ב-23 במאי, ובשעות בהן הופעל הלפיד. רואים שם בבירור שהפעלת הלפיד כלל לא משנה את ריכוז הבנזן (הנמוך ממילא) באזור חוף הכרמל. אפס השפעה.

יותר מזה – במהלך כל אותם ימים, שיעור הבנזן הגיע רק ל-2-3% מהערך המקסימלי המותר שנחשב בטוח. באזור עירוני ד׳ בתל אביב שיעור הבנזן היה הרבה יותר גבוה, ועדיין בטוח. במילים אחרות, גם אם ריכוז הבנזן היה גבוה פי 30 ממה שהיה בפועל באזור חוף דור, זה עדיין לא היה מסוכן.

חדי העין שביניכם ישימו לב כי סביב השעה 20:00 חלה עליה קלה בריכוז הבנזן שנמדד בתחנת המדידה של איגוד ערים שרון-כרמל, הממוקמת במעיין צבי (שגם הם עדיין רחוקים מאוד מהערך הבטוח המקסימלי). אך עלייה זו התרחשה בערך חצי שעה לפני שהופעל הלפיד, ואין לה שום קשר להפעלת הלפיד. למה? אין לי מושג. יתכן שעמדו שם אוטובוסים מותנעים באותה השעה או כל דבר אחר שפולט בנזן – צריך לבדוק.

בתגובה הראשונה והשנייה לפוסט הזה תוכלו לראות כי גם בתאריכים הנוספים שבדקתי (בהם היה לפיד שנראה היטב מהחוף), לא היתה שום השפעה על ריכוז הבנזן בחוף.

אז איך אומרים? יש פחדים וקונספירציות, יש כותרות, ויש עובדות