בואו נדבר רגע על הלפיד. כן, הלפיד על אסדת לוויתן.

וכן, אני חייב לומר שלפעמים אני קצת נגנב מהדרך שבה נושאים רציניים מקבלים עיוות, זוכים למטר כותרות לא ממש רלבנטיות, ובסוף אף אחד לא באמת מבין מה קרה וגם לא פותרים את הבעיה. תכף אסביר איך הכול קשור.

בכל פעם שהלפיד בוער, יש איזו מיני היסטריה. כאילו שקרה משהו נורא. אבל חברים יקרים, תנוח דעתכם, כי ההפך הוא הנכון. הלפיד הוא אמצעי בטיחות שקיים על אסדת לוויתן. אם הוא לא היה בוער מדי פעם, אולי היה שקט יותר כי לא היו תמונות של האש ואף אחד לא היה רואה כלום, אבל דווקא הפעלת הלפיד ממזערת פליטות כך שאין שום השפעה בחוף על ריכוז המזהמים. אני מזכיר לכם שאנחנו עדיין בשלב ההפעלה הראשונית של האסדה, ובתקופות הפעלה ראשוניות בחיי פרויקטים כל כך גדולים, אלה דברים שקורים.

תפקיד הלפיד הוא למנוע פליטת גז טבעי לאוויר. הוא נכנס לפעולה כשיש צורך לבצע תחזוקה שוטפת על האסדה או לעצור תפעול מערכות, וצריך לרוקן אותן מכל הגז שנמצא בתוכן. במקרה כזה, שריפת הגז באמצעות הלפיד מפחיתה פליטת מזהמים אפשרית לרמות זניחות, אפסיות. זה כל מה שהלפיד עושה – מונע פליטת מזהמים.

אני מציע לכם לבדוק אותי. עובדתית – בכל פעם שהלפיד הופעל, לא היתה כל השפעה על ריכוזי המזהמים כפי שנמדדו בתחנות הניטור בחוף. אפס השפעה, נאדה. זה לא רק אני אומר, גם משרד האנרגיה אומר את זה – וכל אחד מכם יכול להיכנס לאתר המשרד להגנת הסביבה, להוריד משם את הנתונים הקיימים בתחנות הניטור השונות לאורך החוף ולראות בעצמו.

להפעלת לפיד בלילה יש לעיתים נראות רבה בחוף. זה מצטלם נהדר – ומשם הדרך לכותרות קצרה. אבל שוב – להפעלת הלפיד אין שום השפעה סביבתית. תמונה מעניינת שאין מאחוריה כלום. קצת מזכיר לי את ההיסטריה שהיתה בזמנו עם ״הנישוב״.

אז למה אני חופר לכם על זה? כי בתור אחד שאיכות סביבה באמת מעניינת אותו, בסוף תמונות שאין מאחוריהן שום סכנה לאיכות הסביבה תופסות את תשומת הלב, ואנחנו שוכחים דווקא מהסכנות האמיתיות.

אז תעשו טובה, תרדו מהלפיד. בואו נתעסק בדברים שאשכרה יכולים להביא לצמצום מאסיבי בפליטות מזהמים, לשפר את האוויר שכולנו נושמים, וגם לחזק כלכלית את ישראל – במיוחד בתקופת משבר. על מה אני מדבר?

מאז תחילת הפקת הגז ממאגר לוויתן, אין מגבלה ריאלית על אספקת הגז למשק. יש כמה שרוצים. זה אומר שניתן לצמצם את השימוש בפחם בכמעט שליש. החלטה שכזו תביא לירידה דרמטית בפליטות המזהמים ובפליטות גזי חממה, ואתם גם תראו את זה בנתוני או דוחות פליטות המזהמים של המשרד להגנת הסביבה. בנוסף – הגדלת השימוש בגז תכניס עוד כסף למדינה בגלל המיסוי הגדול, בעוד שעל פחם מזהם כמעט שאין אפילו מס בלו. דיל לא רע בסך הכל!