גם לכם יש לפעמים תחושה שאנשים נתפסים למונחים טרנדיים ומזכירים אותם בלי באמת לדעת על מה הם מדברים?
אז אנרגיות מתחדשות. בואו נדבר על זה רגע.
בגלל המודעות הגוברת לאקלים ולסביבה, שזה דבר מאוד חיובי בסך הכול, אנשים התחילו לדבר על אנרגיות מתחדשות. הקיצוניים שבהם אפילו דוגלים בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בלבד, שזה אכן נשמע מדהים, רק מה – לא ממש אפשרי. העולם שלנו צורך הרבה אנרגיה, וכיום היכולת לייצר חשמל מאנרגיות מתחדשות היא מוגבלת, ותלויה מאוד באקלים ובטופוגרפיה הספציפיים של כל מדינה.
מדינות שיש בהן הרבה נהרות שוצפים ומפלים, למשל, יכולות לייצר אנרגיה הידרו-אלקטרית. מדינות שיש בהן הרבה רוחות, יכולות לנצל את אנרגיית הרוח כדי לייצר חשמל. אני מניח שאני לא צריך להרחיב הרבה על כך שישראל לא התברכה בשני המשאבים האלה, נכון?
מה שכן התברכנו בו זה שמש. כבר עשרות שנים שאנחנו מחממים מים בעזרת שמש (דודי שמש וכו), אבל אני שומע הרבה טענות על כך שישראל לא מנצלת מספיק את השמש כדי לייצר חשמל. אבל בואו נעצור רגע ונסתכל על סקירה של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) שפורסמה לאחרונה. מתברר שחלקה של האנרגיה הסולארית בתמהיל הדלקים לייצור חשמל בישראל, הוא השני בגובהו בעולם. זאת בעקבות גידול משמעותי ביצור אנרגיה סולארית בשנים האחרונות (ולא, זה לא כולל דודי שמש, רק ייצור חשמל).
האמת שגם אני הופתעתי מהנסיקה של ישראל לפסגת הרשימה, כאשר בדרך אנחנו חולפים על פני מדינות כמו גרמניה, אנגליה, הולנד ועוד. למעשה, שיעור חדירת אנרגיה סולארית בישראל גבוה כמעט פי 3 מהממוצע העולמי וכמעט כפול מהממוצע באירופה.
אז קודם כל, טוב לדעת.
ושנית, בואו נתמקד בבעיות האמיתיות שלנו ולא במונחים טרנדיים שנשמעים טוב אבל לא מקדמים שום דבר חיובי. הבעיה העיקרית אצלנו היא שחלקן של האנרגיות המתחדשות בייצור חשמל (אם לשפוט לפי הרבעון הראשון של השנה) בא על חשבון השימוש בגז טבעי, ולא על חשבון הפחם המזהם, שהשימוש בו רק עלה ברבעון הראשון. אם כך הדבר, מבחינה סביבתית (וכלכלית כמובן) לא עשינו כלום.
גרף: סוכנות האנרגיה הבינלאומית IEA